YΛΙΚΟ υπολογιστών…
4.1 ΥΛΙΚΟ (συσκευές – Hardware)
Υλικό του υπολογιστή μας, ονομάζουμε ότι μπορούμε να πιάσουμε/αγγίξουμε. Όλα τα υλικά συνδέονται επάνω σε ένα κέντρο, την Κεντρική Μονάδα (Κουτί) του υπολογιστή μας. Όλα τα υλικά μας επικοινωνούν άμεσα ή έμμεσα με τον Επεξεργαστή (CPU) που τα λέει τι να κάνουν.
![]() Εκπαιδευτική Τηλεόραση : Το εσωτερικό του Υπολογιστή DigiCrafts: Το εσωτερικό της κεντρικής Μονάδας Συναρμολόγηση ενός σύγχρονου Υπολογιστή στα Ελληνικά Branch Education : 3D πως λειτουργεί ένας υπολογιστής Τι διαφορά έχει ο πυρήνας (Core) από το νήμα (Thread) Αγγλικά | Εσωτερικό Υλικό Υπολογιστή: 1.Επεξεργαστής (CPU) 2. Μητρική πλακέτα (Mobo) 3. Μνήμη RAM 4. Σκληρός δίσκος (ή SSD) 5. Οδηγός CD/DVD 6. κάρτα γραφικών(GPU) κάρτα γραφικών (GPU) νέο! 7. κάρτα ήχου 8. κάρτα δικτύου 9. κάρτα επέκτασης πχ midi Εξωτερικό Υλικό Υπολογιστή: 1. Οθόνη 2. Κεντρική Μονάδα 3. Πληκτρολόγιο 4. Ποντίκι 5. Ηχεία 6. Μικρόφωνο 7. Κάμερα 8. Εκτυπωτής 9. Σαρωτής κ.α |
| Γνωρίζω το εσωτερικό του Η.Υ-Τεχνολογίες επεξεργαστή, μνημών, σκληρών δίσκων κτλ (Παρουσίαση POWERPoint) >>> | ![]() |
4.1.1 Μονάδες Εισόδου-Εξόδου
4.1.1.α. ΕΙΣΟΔΟΣ (INput)
Οι συσκευές που χρησιμοποιούνται για να “βάλλουν” δεδομένα στον υπολογιστή μας, καλούνται “Μονάδες Εισόδου”. Αυτές είναι:
(1) Πληκτρολόγιο (Keyboard)
Φτιαγμένο και μελετημένο με μεράκι από ειδικούς τεχνικούς ώστε να μην είναι τεράστια, να μπορούμε να πληκτρολογήσουμε τουλάχιστον σε 2 γλώσσες, να μην κουράζονται τα δάκτυλά μας, και γενικά να είναι εύχρηστα. 2 κατηγορίες υπάρχουν στις μέρες μας : τα κανονικά πληκτρολόγια και τα μηχανικά!
Πλήκτρα & οι λειτουργίες τους
ENTER
Συνήθως, ορίζουμε το τέλος της εισαγωγής δεδομένων μας. Στους κειμενογράφους λειτουργεί ως πλήκτρο αλλαγής γραμμής.
ESC (escape)
Το πλήκτρο αυτό αναιρεί την τελευταία εντολή που δώσαμε στον υπολογιστή ή επαναφέρει την προηγούμενη οθόνη της εφαρμογής.
F πλήκτρα (Function keys)
Έτσι ονομάζονται τα πλήκτρα F1 έως F12. Εξυπηρετούν ειδικές λειτουργίες, οι οποίες εξαρτώνται από τα προγράμματα.
BACKSPACE – DELETE
Ουσιαστικά, και τα δύο κουμπιά κάνουν ακριβώς την ίδια εργασία: διαγράφουν χαρακτήρες, με διαφορετικό όμως τρόπο το καθένα. Το πρώτο, Backspace, μετακινεί τον κέρσορα από τα δεξιά στα αριστερά, όπως λέει και το όνομά του, διαγράφοντας χαρακτήρες. Αντίθετα, το δεύτερο, το Delete “σβήνει” τους χαρακτήρες που βρίσκονται δεξιά του κέρσορα, χωρίς να τον μετακινεί.
[Print Screen], [Pause], [Scroll Lock] και [Alt Gr]
έχουν σχεδόν εκλείψει σαν λειτουργικά πλήκτρα. Σχεδιάστηκαν για την εφαρμογή προγραμμάτων της δεκαετίας του ’80 και σήμερα σπάνια χρησιμοποιούνται.
SCROLL LOCK
Αν το πιέσουμε, μπλοκάρεται η συνεχής ροή αποτελεσμάτων στην οθόνη μας. Ο υπολογιστής παρουσιάζει τις σελίδες μία προς μία, σταματώντας και περιμένοντας, έως ότου πιέσουμε κάποιο πλήκτρο, για να παρουσιάσει την επόμενη σελίδα. Αν το πλήκτρο αυτό δεν έχει πατηθεί, σε πολλές εφαρμογές το κείμενο “τρέχει” στην οθόνη χωρίς να έχουμε τη δυνατότητα να προλάβουμε να το διαβάσουμε.
PrtScrn (PRINT SCREEN)
Σε κάποια παλαιότερα συνήθως συστήματα προκαλεί εκτύπωση των περιεχομένων της οθόνης στον εκτυπωτή. Στα σύγχρονα συστήματα, μεταφέρει τα περιεχόμενα της οθόνης σε μία περιοχή προσωρινής αποθήκευσης, από όπου μπορούμε να τα ανακαλέσουμε, για να τα χρησιμοποιήσουμε σε άλλες εφαρμογές.
PAUSE
Προκαλεί προσωρινό ” σταμάτημα ” της παρουσίασης αποτελεσμάτων στην οθόνη, καθώς αυτά ” τρέχουν “. Πατώντας το ξανά συνεχίζεται η ροή της παρουσίασης των αποτελεσμάτων.
Το αριθμητικό πάνελ: NUM LOCK
Αντίστοιχο με το Caps Lock ενεργοποιεί και απενεργοποιεί το αριθμητικό πληκτρολόγιο στο δεξί μέρος της συσκευής. Όταν είναι ενεργοποιημένο, μπορούμε να εμφανίζουμε τους αριθμούς και στην αντίθετη περίπτωση τα σύμβολα που αναγράφονται. Ενδείκνυται για αριθμητικές πράξεις λόγω της διάταξης των πλήκτρων.
HOME, END, Page Down, Page Up
Όταν γράφουμε ένα κείμενο, το Home μετακινεί τον δρομέα στην αρχή της γραμμής στην οποία αυτός βρίσκεται και το End στο τέλος της. Page Down: Μας μετακινεί κατά μία “σελίδα” προς τα κάτω, αφήνοντας τον δρομέα στην ίδια θέση στην οθόνη. Page Up: Μας μετακινεί κατά μία ” σελίδα ” προς τα επάνω, αφήνοντας τον δρομέα στην ίδια θέση στην οθόνη.
Πλήκτρα με Βέλη
Μετακινούν τον δρομέα προς την κατεύθυνση του βέλους χωρίς να επηρεάζουν το κείμενο που είναι γραμμένο στην οθόνη.
Πλήκτρο μενού
Το συναντούμε μόνο στα σχεδιασμένα για Windows πληκτρολόγια και εμφανίζει το ίδιο μενού που εμφανίζεται όταν πατάμε το δεξί πλήκτρο του ποντικιού.
Λογότυπο των WINDOWS
Εξυπηρετούν συγκεκριμένες λειτουργίες στο περιβάλλον εργασίας μας και γενικότερα των Windows. Τα πλήκτρα αυτά εμφανίζουν τα διάφορα μενού προγραμμάτων και εφαρμογών των Windows.
Spacebar (κενό)
Όπως και στην γραφομηχανή, με αυτό το πλήκτρο επιτυγχάνονται τα κενά (την εισαγωγή κενού διαστήματος) μεταξύ των λέξεων ή των χαρακτήρων.
[Shift], [Ctrl], [Alt]
Σε συνδυασμό με άλλα πλήκτρα, εκτελούν εντολές συντόμευσης. ALT – CTRL (Alternate – Control): Παρέχουν εξειδικευμένες λειτουργίες στα διάφορα προγράμματα, συνδυαζόμενα συνήθως με άλλα πλήκτρα τόσο και τα δύο μεταξύ τους όσο και το καθένα ξεχωριστά. Για παράδειγμα, Alt-F4 (τερματισμός ενεργοποιημένου προγράμματος ή εργασίας ), Ctrl-ALT- Delete (εμφάνιση μενού για απενεργοποίηση εργασίας ). SHIFT: Όπως θα έχετε προσέξει, κάποια πλήκτρα αναγράφουν σε κάθετη διάταξη δύο διαφορετικά σύμβολα. Ο ρόλος του πλήκτρου αυτού είναι διπλός: μπορούμε να γράψουμε κεφαλαία γράμματα και να εμφανίζουμε το πάνω σύμβολο ενός πλήκτρου. Για παράδειγμα, εάν θέλουμε να εμφανίσουμε τον αριθμό 1, το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να πατήσουμε απλώς το πλήκτρο 1. Για να καταφέρουμε όμως να εμφανίσουμε το θαυμαστικό ( ! ) [ βρίσκεται στο ίδιο πλήκτρο], είναι απαραίτητο να έχουμε πατημένο το Shift.
TAB
Εισάγει διαστήματα στα έγγραφά σας. Μετακινεί το δρομέα (κέρσορα) σε προκαθορισμένες θέσεις, πάνω στην οθόνη. Τον μετακινεί μία στήλη προς τα δεξιά.
CAPS LOCK
Λειτουργεί ως διακόπτης, ενεργοποιώντας και απενεργοποιώντας τα κεφαλαία γράμματα. Είναι η καλύτερη λύση, όταν θέλουμε να γράψουμε μία φράση, πρόταση ή ολόκληρο κείμενο μόνο με κεφαλαία γράμματα.

(2) Ποντίκι
Θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες εφευρέσεις μετά το στυλό. Το καταλαβαίνουν μόνον όσοι έζησαν την εποχή με τους υπολογιστές προ χρήσης ποντικιού και μετά.
(3) Χειριστήριο παιχνιδιών
Οι παλιότεροι χρησιμοποιούσαν ειδικά “χειριστήρια”. Κάποτε μάλιστα χρησιμοποιήθηκε και το χειριστήριο τύπου Stick αεροσκάφους (Joystick). Μετά την τεράστια επιτυχία του Xbox και του PlayStation, με την εξέλιξη της τεχνολογίας και την διάδοση της τεχνογνωσίας, όλα τα χειριστήρια έγιναν τέτοιου τύπου.
(4) μικρόφωνο
(5) Κάμερα
(6) Σαρωτής
(7) Αναγνώστης barcode
4.1.1.β ΕΞΟΔΟΣ (OUTput)
Οι συσκευές που χρησιμοποιούνται για να “βγάλλουν” δεδομένα από τον υπολογιστή μας, και να μας τα “δώσουν-δείξουν”, καλούνται “Μονάδες Εξόδου”. Αυτές είναι:
(1) Οθόνη
![]() | ![]() | ![]() |
| Οι σημερινές οθόνες είναι επίπεδες ή κυρτές ενώ άλλα χαρακτηριστικά τους είναι τα εξής: – Ανάλυση (πχ HD ) – συχνότητα (όσο πιο μεγάλη, τόσο καλύτερη) – απόκριση στην κίνηση (όσο πιο μικρή, τόσο καλύτερη πχ. 1 s) – ηχεία – δυνατότητες περιστροφής ή αύξησης ύψους – συνδεσιμότητα (hdmi,DisplayPort,D-sub, DVI) – δυνατότητα σύνδεσης mouse, keyboard, usb | Η “παλιές” οθόνες καταργήθηκαν λόγω της ακτινοβολίας που είχε ο καθοδικός σωλήνας (οθόνη) καθώς και λόγο του αυξημένου όγκου & βάρους. | Αντί για οθόνη, στις μέρες μας χρησιμοποιούνται και προβολικά-projectors |
(2)Ηχεία
(3) Εκτυπωτής
Ακίδων (Dot Matrix)![]() + για τιμολόγια – ταχύτητα – θόρυβος BINTEO | Μελανιού (InkJet)![]() + οικονομική αγορά + ταχύτητα – στεγνώνουν τα μελάνια – ακριβά μελάνια – σχετικά αθόρυβα – ακριβή εκτύπωση ΒΙΝΤΕΟ INKJET ![]() | Λέιζερ (Laser)![]() + φθηνή εκτύπωση + διαχρονικότητα + ταχύτητα – ακριβή αγορά – όγκος BINTEO laser ![]() | τρισδιάστατοι(3d)![]() + 3 διαστάσεις + ανταλλακτικά – ταχύτητα – ακριβά αναλώσιμα BINTEO 3d ![]() |
Σύγχρονες συσκευές εξόδου…
Προτζέκτορας,
4.1.1.γ Μονάδες και Εισόδου και Εξόδου (I/O)
Οι συσκευές αυτές χρησιμοποιούνται για να βγάλουν KAI να βάλουν στον υπολογιστή δεδομένα. Πχ τα αποθηκευτικά μέσα (σκληρός δίσκος, στικάκι USB,CD/DVD) και συσκευές δικτύωσης όπως το ρούτερ
Τα αποθηκευτικά μέσα
Τι λέει η Microsoft για τους HDD & SSD
| Σκληρός δίσκος (Έχει μείνει ως “σκληρός” και ως “δίσκος”, αλλά στις μέρες μας, μπορεί να μην είναι τίποτα από τα δύο) ![]() >> HDD (Hard Disk Drive) (Οδηγός Σκληρού δίσκου) >> SSD (Solid State Drive) (οδηγός Στερεής Κατάστασης) >> NvMe (Non Volatile Memmory Express) (Γρήγορη μη πτητική Μνήμη ) | δισκέττα (μαλακός δίσκος)![]() CD / DVD / Blue Ray ![]() | φλασάκι /στικάκι USB![]() το cloud (σύννεφο) ![]() |
Η οθόνη Αφής
![]() | ![]() |
Συσκευές δικτύωσης
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
| Router | Switch | Rack | Κεραία |
4.1.1.δ Μονάδα μέτρησης πληροφορίας (bit & byte)
| Tο bit, είναι η μικρότερη ποσότητα πληροφορίας που μπορούμε να καταχωρήσουμε σε έναν υπολογιστή . Το bit μπορεί να πάρει την τιμή 1 ή 0, σύμφωνα με τον τρόπο που λειτουργεί ένας Η.Υ. Κατασκευαστικά το bit είναι ένα καλώδιο, ένας μίνι πυκνωτής, ένα λαμπάκι κτλ, γι’αυτό και μπορεί να πάρει ΜΟΝΟΝ αυτές τις 2 καταστάσεις (ON/OFF ή 0/1 ή αλήθεια/ψέμα ή Άσπρο/Μαύρο κτλ) | ![]() ![]() |
| To byte είναι 8 bits στη σειρά. Σύμφωνα με τα προηγούμενα, θα μπορούσε κατασκευαστικά να είναι 8 καλώδια, 8 μίνι πυκνωτές, ή 8 λαμπάκια κτλ. Κάθε ένα απο αυτά όμως μπορεί να πάρει την τιμή 0 ή 1. | ![]() |
| Μονάδα μέτρησης μνήμης | Περιγραφή | συνήθης χρήση σε |
| 1 bit | η μικρότερη πληροφορία 0 ή 1 | – |
| byte | 1 byte = 8 bits | – |
| Kilobyte | 1 Kb = 1024 bytes = 8.192 bits | αρχεία κειμένου |
| Megabyte | 1 Mb = 1024 Kb = 8.388.608 bits | αρχεία βίντεο |
| Gigabyte | 1 Gb = 1024 Mb = 8.589.934.592 bits | Μέγιστη χωρητικότητα ενός usb Flash |
| Terrabyte | 1 Tb = 1024 Gb = 8.796.093.022.208 bits | Μέγιστη χωρητικότητα ενός σκληρού δίσκου |
| Petabyte | 1 Pb = 1024 Tb = 9.007.199.254.740.992 bits | Μεγάλα δίκτυα όπως μια Google server farm, ή Facebook server Farm (100Pb) |
| Hexabyte | 1 Hb = 1024 Pb = 9.223.372.036.854.778.808 bits | 15 Hb μπορεί να αποθηκεύσει η google παγκοσμίως! |
| Zettabyte | 1 Zb = 1024 Hb (χάθηκα!) | όλα τα δεδομένα του πλανήτη Γη, από όλες τις έξυπνες συσκευές |
| Yottabyte | 1 Yb = 1024 Zb | άχρηστο για την ώρα! |
| Brontobyte | 1 Bb = 1024 Yb | |
| Geopbyte | 1 Gpb = 1024 Bb |
8ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνων – Υλικό Η.Υ
4.3 Βίντεο για το Υλικό (Μονάδες Εισόδου-Εξόδου)
Οι Μονάδες Εισόδου Εξόδου (Μανώλης Τονίδης)
4.4 Πόσο διαφορετικό είναι ένα smartphone από έναν υπολογιστή;
(Ομοιότητες & Διαφορές)
Βίντεο της Branch Education : 3D τί έχει μέσα του ένα Έξυπνο Κινητό τηλέφωνο
8ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνων – Υλικό Η.Υ
Πως διαλέγω (αγοράζω) υπολογιστή; Τι πρέπει να προσέξω; τι σημαίνει το ένα και τι το άλλο;
Όταν πρόκειται να αγοράσετε νέο ή μεταχειρισμένο Η.Υ πρέπει να δώσετε την προσοχή σας στο εξής υλικό με την συγκεκριμένη σειρά (από το σημαντικότερο προς το ασήμαντο):
- Επεξεργαστής (είναι συνήθως το ακριβότερο μέρος του υπολογιστή)
- Μνήμη RAM (έχει σημασία τόσο η χωρητικότητα (2Gb-4Gb-8Gb-16GB-32GB κτλ) όσο και η τεχνολογία που χρησιμοποιεί (πχ. ddr3, ddr4, ddr5). Προσοχή οι ddr2 μνήμες αν και παλιές, είναι δυσανάλογα ακριβές με τη χωρητικότητα που προσφέρουν. οι σημερινοί υπολογιστές θα πρέπει να έχουν σίγουρα από 8 gb και πάνω για να μπορούν να λειτουργήσουν πιο άνετα ταυτόγχρονα εκτελεσμένες εφαρμογές.
- SLOTS για μνήμη RAM επάνω στη μητρική : Αν έχετε 4 slots(μπριζες) για να βάλετε τσιπάκια μνήμης RAM, και καταλαμβάνονται ήδη τα 2 , έχετε τη δυνατότητα μελλοντικά να προσθέσετε και άλλες μνήμες RAM, χωρίς να χρειάζεται να βγάλετε τις παλιές
- Κάρτα γραφικών (μεγαλύτερο κόστος μετά τον επεξεργαστή, μερικές φορές μπορεί να ξεπεράσει σε αξία ακόμα και ολόκληρο τον υπολογιστή (…αν έχετε υπερβολικές απαιτήσεις σε γραφικά!)
- Τροφοδοτικό Ισχύς μεγάλη για να μπορεί να υποστηρίξει τους ανεμιστήρες και την κατανάλωση όλων των μερών του υπολογιστή. Προσοχή στις ταμπέλες 80 PLUS που “πρέπει” να έχει επάνω του το τροφοδοτικό. Αυτές σημαίνουν ότι αν πχ το τροφοδοτικό δίνει 400 watt ισχύ , σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να πέσει κάτω από τα 320 watt (=400*80%)
- Σκληρός δίσκος : Το OS (operating system) να λειτουργεί στον πιο σύγχρονο, γρήγορο δίσκο NVme (προσοχή είναι η ακριβοτερη τεχνολογία). Αν θέλετε καλή ταχύτητα επιλέγετε απλό δίσκο SSD (Solid State Drive = Οδηγός στερεής κατάστασης) αλλιώς αν θέλετε μεγαλύτερη διαχρονικότητα και δεν σας ενδιαφέρει η ταχύτητα αλλά η τιμή και η χωρητικότητα επιλέγετε μεγάλους δίσκους HDD (πχ 1,2 – 10 Gb)
Αν πάλι θέλετε περισσότερες λεπτομέρειες σε μόλις 10 λεπτά δείτε το παρακάτω:
3 ερωτήσεις σχετικά με το υλικό υπολογιστή (πάνω στο βίντεο HardCrafts)





























